Home Terug

Suzuki GV1400 Cavalcade model geschiedenis
1985-1990
Ik vond deze informatie op een ander pagina Deze informatie is vertaald
van Engels naar Nederlands en verhaalt over de geschiedenis van de
Suzuki Cavalcade. Ik probeer verder te zoeken naar brochures en
verslagen en ben blij met iedere informatie. Indien mogelijk gescand in
een format die op alle gangbare computers te lezen is en van een grote
die het mogelijk maakt de details te zien.
Honda was niet zonder concurrentie met hun Goldwing. Yamaha maakte de
Venture, Kawasaki de Voyager en Suzuki bracht Cavalcade op de markt.
Deze was de meest krachtige optie in het segment luxe, zware tourmotoren
aan het eind van de jaren 80. De LXE uitvoering weegt 395 kg met
een volle tank en had daardoor misschien wel alle 112 pk, die de 1400cc
V-4 motor leverde, nodig.

Van dit type motor zijn er maar 9000 gemaakt (sommige beweren 8500)
tussen 1985 en 1990. Van dit aantal zijn er ongeveer 67 verkocht in
Zweden, 77 in Noorwegen, 700 in Canada, 120 in België,10 in Finland, 10
in Nederland en 7500 in de VS. Elders op deze site kun je zien
welke er momenteel op deze site geregistreerd staan op Nederlands
kenteken. Er zouden meer Cavalcade's in Nederland kunnen zijn maar deze
hebben zich helaas nog niet gemeld voor registratie op deze site Deze
motor is nooit in Japan, het land van herkomst, verkocht in verband met
wetgeving die verbood motoren boven de 750cc te verkopen.

Met andere woorden, de Suzuki Cavalcade is een zeldzame motor in
vergelijking met de Honda GoldWing Dat maakt het moeilijker om reserve
onderdelen of accessoires te vinden voor deze motor. Een pluspunt is dat
deze motor van dermate goede kwaliteit is dat het lijkt of hij toch het
eeuwige leven heeft. De motor is erg solide en betrouwbaar en naar ik me
heb laten vertellen moet deze minstens 200.000 mijl (=320.000 km)
meegaan en wel 2 keer zo lang als je deze goed onderhoud en met zorg
gebruikt.
Mijn motor staat op 57.000 mijl, met 5.000 mijl per jaar moet ik dus nog
minstens 20 jaar verder kunnen

1985
Het onderstaande plaatje komt uit de Canadese '85 Suzuki overzicht
catalogus Ik geloof niet dat de specificaties op deze pagina juist zijn
omdat deze niet overeen komen met de specificaties die opgegeven zijn
bij latere publicaties. Het is vrij normaal dat gegevens zoals gewicht,
breedte e.d. verschillen per land. Echter ook gegevens zoals die van de
tankcapaciteit verschillen met de gegevens die ik elders heb gelezen.

Ik zeg dan ook niet dat de gegevens niet kloppen zoals deze vermeld
staan in de Canadese brochure, maar zelfs Suzuki's eigen internationale
gebruikershandleiding geven andere waarden op en ik heb deze dan ook
gebruikt op deze pagina. Het model was bij de uitgifte van van de
catalogus splinter nieuw en wellicht zijn daarin gegevens afgedrukt van
een pre-productie model. Zelfs de foto's lijken en beetje wazig. In
ieder geval ontbreken een aantal details.

Ik heb niet uitgezocht in welk land het 85 model daadwerkelijk verkocht
als '85 model'. Misschien in Canada. In de VS is de Cavalcade
geïntroduceerd als het '86 model, hoewel de introductie plaats vond in
de zomer van1985.

Er werden twee uitvoeringen geïntroduceerd, de GT (standaard model) and
de meer luxe GD, ook wel LX genoemd.
GV 1400 GD / GT Cavalcade 1985
Totale lengte: 2,530 mm (99.6 in)
Totale breedte: 935 mm (36.8 in)
Totale hoogte: 1,550 mm (61.0 in)
Hoogte van de zitting: 780 mm (30.8 in)
Wielbasis: 1,670 mm (65.7 in)
Vrij van de grond: 130 mm (5.1 in)
Leeg gewicht: 331 kg (730 lbs) GT
Leeg gewicht: 349 kg (768 lbs) GD
Motor type: 1360 cc vloeistof gekoeld 82° V-4, DOHC, 16 kleppen. 112 pk bij
7.000 toeren, 123 Nm/ 5.500 toeren per/min.
1986
De GV1400 Cavalcade bleef onveranderd gedurende de eerste
twee jaren. Dit komt waarschijnlijk door de late introductie op de Amerikaanse
markt. In Juni 1985 ontstond een terugval voor dit model. Suzuki zag zich
genoodzaakt 2,757 motoren terug te roepen in verband met een defect aan de
verlichtingsschakelaar De GV1400GD's die in de VS geleverd waren tussen
01/01/1985 - 05/01/1985 hadden een schakelaar die zonder aanwijsbare reden kapot
ging. Dit had tot gevolg dat er gevaarlijke situaties konden ontstaan tijdens
het gebruik..


GV 1400 GD / GT Cavalcade 1986
Totale lengte: 2,530 mm (99.6 in)
Totale breedte: 935 mm (36.8 in)
Totale hoogte: 1,550 mm (61.0 in)
Zitting hoogte: 780 mm (30.8 in)
Wielbasis: 1,670 mm (65.7 in)
Vrij van de grond: 130 mm (5.1 in)
Leeg gewicht: 331 kg (730 lbs) GT
Leeg gewicht: 349 kg (768 lbs) GD
Motor type: 1360 cc vloeistof gekoeld 82° V-4, DOHC, 16 kleppen. 112 pk bij
7.000 toeren, 123 Nm/ 5.500 toeren per/min.
1987
Er
werden in 1987 enkele kleine aanpassingen / veranderingen aangebracht. De
totale hoogte werd veranderd van 1.550 mm (61.0 in) in 1.620 mm
(63.8 in) bij het GC model en in 1.550 mm (61.0 in) bij het GD/LX
model. De gebruikershandleiding kreeg een supplement van 21 pagina's
voor het 1987
model, waarin omschreven staat welke kleine verbeteringen /
veranderingen zijn aangebracht. Al deze veranderingen waren onzichtbaar.
Volgens mij is het standaard model, GT, komen te vervallen na 1986. In
plaats daarvan is Suzuki met een nog luxer model op de markt gekomen. Als
type aanduiding is gekozen voor GC maar bij ons is dit model beter bekend
als de LXE.


GV
1400 GD / GC Cavalcade 1987
Totale lengte: 2,530 mm (99.6 in)
Totale breedte: 935 mm (36.8 in)
Totale hoogte: 1,620 mm (63.8 in) GC
Totale hoogte: 1,550 mm (61.0 in) GD
Zitting hoogte: 780 mm (30.8 in)
Wielbasis: 1,670 mm (65.7 in)
Vrij van de grond: 130 mm (5.1 in)
Leeg gewicht: 366 kg (806 lbs) GT
Leeg gewicht: 349 kg (768 lbs) GD
Motor type: 1360 cc vloeistof gekoeld 82° V-4, DOHC, 16 kleppen. 112 pk bij
7.000 toeren, 123 Nm/ 5.500 toeren per/min.
1988
Er werden meer dan 50 pagina's aan de
gebruikershandleiding toegevoegd. Hiermee werd duidelijk dat er nog meer
verbeteringen zijn aangebracht bij het 1988 model. De meeste hiervan hebben
betrekking op het elektrische gedeelte, de bedrading en verbetering emissie.
De specificaties van de 1988 Cavalcade blijven hetzelfde als van de
voorgaande jaren.

GV
1400 GD / GC Cavalcade 1987
Totale lengte: 2,530 mm (99.6 in)
Totale breedte: 935 mm (36.8 in)
Totale hoogte: 1,620 mm (63.8 in) GC
Totale hoogte: 1,550 mm (61.0 in) GD
Zitting hoogte: 780 mm (30.8 in)
Wielbasis: 1,670 mm (65.7 in)
Vrij van de grond: 130 mm (5.1 in)
Leeg gewicht: 366 kg (806 lbs) GT
Leeg gewicht: 349 kg (768 lbs) GD
Motor type: 1360 cc vloeistof gekoeld 82° V-4, DOHC, 16 kleppen. 112 pk bij
7.000 toeren, 123 Nm/ 5.500 toeren per/min.
GV1400 Cavalcade specificaties
De Suzuki Cavalcade GV1400, GT, LX, LXE, hebben
allemaal dezelfde basis specificaties:
Totale lengte: 2 530 mm (99.6 in)
Totale breedte: 935 mm (36.8 in)
Totale hoogtet: 1 550 mm (61.0 in)
Zitting hoogte: 780 mm (30.7 in)
Vrij van de grond: 130 mm (5.1 in)
Wielbasis: 1 670 mm (65.7 in)
Leeg gewicht: 382 kg (840 lbs)
Motor inhoud: 1360 cc
Koelsysteem: Vloeistof koeling
Motor Type: 82° V-4, DOHC, 16 Kleppen.
Compressie verhouding: 9.5 : 1
Motor vermogen: 112 pk bij 7.000 toeren
Koppel: 123 Nm bij 5.500 toeren
Boring x Slag: 81 x 66 mm
Versnelling: 5 versnellingen.
Aandrijving: Cardan
Voorrem: Dubbele schijf
Achterrem: enkele schijf
Voorband: 130/90-16 67H
Achterband: 150/90-15 74H
Verstelbare voetsteunen voor de passagier
Halve bescherming (Groot maar beschermd de voeten niet...)
Valbeugels voor motorbescherming
Topkoffer verstelbaar in verband met zitcomfort voor de bijrijder.
Tankinhoud: 23 liters (6.1 U.S. gallons)
Draaicircel: 3.3 meter (10.8 feet)
Voorvering: telescoop, veren, oliedeming, niet instelbaar.
GV1400GT (basis model)
Achtervering: Swing arm,
pneumatisch / torsie vering en olie demping
GV1400LX (of GV1400GD LX, het middelste model)
Achtervering: zoals boven
met het Suzuki auto niveau regelsysteem
birijdersplaats zitting en lumbaalsteun instelbaar met lucht, regelbaar door
de bijrijder zelf. Lucht compressor
Cruise control
Af fabriek standaard Clarion radio/cassette speler met aansluitingen voor CB
intercom en speakers.
GV1400LXE (of GC, het top model)
Idem als hierboven met;
Beenbeschermers met bedienbare ventilatieroosters.
Radio/cassette speler ook bedienbaar door de bijrijder
Bijrijder heeft een hoofdsteun
De rijder heeft een zitting en lumbaal instelling extra.